ساختار آلومینیم خالص تجارتی با روش "بالا به پایین" به همت پژوهشگران ایرانی و ژاپنی به نانوساختار تغییر یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محسن ریحانیان عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه برای تولید مواد با ساختار نانو دو دیدگاه "پایین به بالا" و "بالا به پایین" وجود دارد، گفت: در روشهای "پایین به بالا" مواد نانو ساختار را از کنار هم قرار دادن و چیدمان اتمها یا مولکولها و یا تجمع ذرات نانو پودری تولید می کنند ولی در روشهای "بالا به پایین" با اعمال فرایندهای خاص ساختار یک قطعه نسبتا بزرگ را به ساختار نانو تبدیل می‌کنند.

وی ایجاد ساختار نانو در آلومینیم خالص تجارتی با استفاده از فرایند اکستروژن در کانالهای هم مقطع زاویه دار(ECAE) و مدلسازی ریاضی فرایند به کمک تئوری "حد بالایی" را از اهداف اصلی انجام این پژوهش عنوان کرد.

ریحانیان با اشاره به اینکه بخش اول این پژوهش در ایران و بخش دیگر آن طی یک دوره‌ شش ماهه در دانشگاه اوزاکای ژاپن انجام شده است، اظهار داشت: در بخش اول ابتدا قالب ECAE طراحی و ساخته شد. سپس آلومینیم خالص تجارتی تا 8 مرحله تحت فرایند ECAE قرار گرفت. علاوه بر این به کمک تئوری "حد بالایی" فرایند ECAE نیز به صورت ریاضی آنالیز و در بخش دوم ریزساختار ماده به کمک آنالیز پراش الکترونهای تفرق یافته (EBSD) و آنالیز میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) به صورت کیفی و کمی آنالیز شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران به بیان قابلیتهای این نانو ساختار پرداخت و خاطرنشان کرد: در این پژوهش استحکام آلومینیم پس از ایجاد ساختار نانو با دانه بندی بسیار ریز تقریبا تا چهار برابر افزایش یافت. همچنین قابلیت سوپر پلاستیک این مواد در نرخ کرنشهای بیشتر و دماهای کمتر تا حد قابل قبولی رشد یافت. بنابراین این مواد در صنایعی که به قطعاتی با استحکام بالا نیاز دارند همانند هوا فضا و همچنین تولید قطعات سوپر پلاستیک کاربرد دارند.



دسته ها : نانوتکنولوژی
سه شنبه ششم 12 1387
X