مدیر مرکز رشد پارک فناوری خراسان از تجاری شدن چند طرح در سطح داخلی و بین المللی خبر داد و گفت: محققان این مرکز موفق به طراحی دستگاه پخت مکانیزه نان و نمایشگر تمام رنگی شهری شدند که در برخی از کشورها نیز به فروش رسیده اند.

حمید رضا صالحی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه دو مرکز رشد شامل مرکز رشد "جامع" و مرکز رشد ICT در این مرکز مستقر هستند، گفت: در حال حاضر حدود 120 شرکت فناور در این مراکز حضور دارند که با ارائه خدمات مالی و تخصصی شامل آزمایشگاه از آنها حمایت می شود.

وی قابلیت تجاری سازی را از اولویتهای پذیرش ایده در این مرکز ذکر کرد و افزود: طی 4 سال فعالیت، تعداد 10 شرکت دوره های رشد را به پایان رساندند و وارد بازار شدند و بعضی از شرکتها موفق شدند محصولات خود را در برخی از کشورها چون ترکیه، عراق، کانادا، ترکمنستان به فروش برسانند و برخی از محصولات نیز توسط ارگانهایی چون شهرداری و وزارت نفت طی قراردادهایی خریداری شدند.

صالحی مقدم دستگاه پخت مکانیزه پخت نان و نمایشگر تمام رنگی را از جمله طرحهایی ذکر کرد که در سطح بین المللی تجاری سازی شده اند.

وی گفت: دستگاه پخت مکانیزه نان قادر است کلیه مراحل پخت نان از مرحله تهیه خمیر تا پخت را به صورت مکانیزه انجام دهد و تغییری در طعم و کیفیت آن ایجاد نکند.

مدیر مرکز رشد پارک فناوری خراسان ادامه داد: این محصول از سوی برخی کشورها چون عراق، افغانستان، ترکمنستان و کانادا خریداری شده است. 

وی به تولید نمایشگر تمام رنگی اشاره کرد و اظهار داشت: نمایشگرهای تمام رنگی شهری به منظور تبلیغات در سطح شهر استفاده می شود که مجریان طرح توانستند محصول خود را در کشور ترکیه به فروش برسانند. این مانیتور برای یکی از ورزشگاههای ترکیه نصب و راه اندازی شد.

صالحی مقدم با اشاره به دیگر دستاوردها گفت: محققان این مرکز موفق به طراحی و ساخت پستهای "کمپکت" برق شدند. این پستها ترانسهای بزرگ برق را به ترانسهایی با حجم کمتر تبدیل کرده است.

به گفته مدیر مرکز رشد پارک فناوری خراسان این ترانسها علاوه بر اینکه فضای کمتری را اشغال می کنند با هزینه کمتری نصب و راه اندازی می شوند.

وی با بیان اینکه این پستها قابل استفاده در شرکتهای برق است، خاطرنشان کرد: تاکنون شرکتها برق این پستها را از خارج خریداری می کردند که توسط یکی از شرکتهای مستقر در این مرکز نمونه سازی شد. این دستاورد با تایید و مجوز شرکت برق در مجتمعها، اماکن و کارخانه های بزرگ نصب و راه اندازی می شود.

مدیر مرکز رشد پارک فناوری خراسان مشکلات مدیریتی را از جمله محدویتهای بخش پژوهشی کشور دانست و با تاکید بر اینکه دست اندرکاران امر باید دید واقع بینانه تری نسبت به بعد مدیریتی داشته باشند، گفت: تجربه ثابت کرده است که با همین امکانات موجود و مدیریت صحیح می توان کارهای بزرگی انجام داد. طرح ایجاد پارکهای فناروی و مراکز رشد نمونه ای از این دست است که با امکانات موجود توانست علاوه بر حمایت از شرکتهای دانش بنیان، اشتغال زایی خوبی ایجاد کند.

صالحی مقدم با اشاره به این مطلب که در حال حاضر سرانه اشتغال از طریق مراکز رشد و پارکهای فناوری یک چهارم سرانه اشتغالی است که وزرات کار برای ایجاد هر نفر شغل اعلام کرده است، گفت: این نشان می دهد که لازم است با مدیریت و کار علمی به سراغ برنامه ریزی در زمینه اشتغال زایی برویم.



دسته ها : صنعت
چهارشنبه بیست و سوم 11 1387
X