رئیس پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه شریف از ساخت حسگرهای گاز با ساختار نانو در این پژوهشکده خبر داد و گفت: این حسگرها قابلیت تشخیص گاز متان،‌ H2S و هیدروژن را دارند.

دکتر اعظم ایرجی زاد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: این حسگر گاز با ساختار نانو قابلیت تشخیص گاز متان،‌ H2S و هیدروژن را دارد که با توجه به استفاده گسترده از گاز متان در مصرف خانگی و لزوم یافتن به موقع و رفع عیوب شبکه گاز رسانی کشور ساخت آن ضروری به نظر می رسد.

به گفته وی تشخیص گاز H2S به دلیل خطرناک بودن و گاز هیدروژن به عنوان سوخت آینده نیز در این پروژه مورد توجه قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف ساخت سلولهای خورشیدی ناشناخته نانو را از دیگر دستاوردهای این پژوهشکده نام برد و افزود: با توجه به شرایط اقلیمی کشور و بهره مندی از نور خورشید به عنوان منبع انرژی و نیاز به استفاده بهینه از سوختهای فسیلی این پژوهشکده مبادرت به تحقیق و ساخت این سلولها با ساختار نانو کرد که در صورت تولید انبوه می تواند به صورت ارزان تری در دسترس باشد.

ایرجی زاد همچنین از ارائه 180 مقاله این پژوهشکده در ISI خبر داد و خاطرنشان ساخت : این پژوهشکده در سال جاری موفق به دستیابی به سه عنوان برتر پژوهش در زمینه نانو از طرف ستاد توسعه فناوری نانو شده است.

وی در ادامه به تلاشهای صورت گرفته در زمینه گسترش پژوهشهای نانو اشاره کرد و اظهار داشت: برای این منظور پژوهشکده در حال حاضر با هشت دانشکده مختلف دانشگاه صنعتی شریف در ارتباط است و به منظور ارتقای دانش نیروی انسانی گامهای موثری برداشته شده است که از آن میان می توان به چهارمین دوره پذیرش دانشجو در مقطع دکترای علوم و فناوری نانو اشاره کرد.



دسته ها : نانوتکنولوژی
سه شنبه ششم 12 1387
X