پژوهشگران دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با ساخت دستگاه چند نازله موفق به تولید نیمه صنعتی لایه های نانولیفی شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کمال دوستدار مجری طرح با اشاره به کاربردهای گسترده لایه های تولید شده از الیاف نانو گفت : در این فناوری وقتی که تعداد نازله ها بیش از 5 نازل می شود به مقیاس نیمه صنعتی رسیده ایم.

وی افزود: این دستگاه مواد پلیمری مختلف از جمله نایلون و اکریلیک با استفاده از فشار دقیق و کنترل شده گاز به نازل ها فرستاده شده و قطره کوچکی از ماده در سر نازل تشکیل می شود، سپس در حضور میدان قوی الکتریکی ایجاد شده به میزان 20 تا 30 هزار ولت، تارهایی در مقیاس نانومتر از سطح قطره جدا و به سمت صفحه زیرین حرکت می کنند.

دوستدار برتری دستگاه خود را در مقایسه با نمونه های متداول، استفاده از شیوه ای ارزان برای دستیابی به این فناوری ذکر کرد و گفت: در روش های معمول از پمپ های ویژه برای تشکیل قطره استفاده می شود که بسیار هزینه بر هستند و از طرف دیگر جزئیات این فناوری هم در مقالات بیان نمی شود.

وی افزود: برتری دیگر، چسبندگی مناسب لایه های ایجاد شده از نانو الیاف است که در مقایسه با دستگاه های وارداتی از خارج، قابلیت اتصال به زیر لایه های مختلف را دارا است.

بر اساس این گزارش لایه های تشکیل شده از نانو الیاف کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارند. از جمله این کاربردها، ساخت فیلترهای جدا کننده ذرات بسیار ریز از جمله میکروب و آلودگی، جداسازی دو مایع از یکدیگر، افزایش کارآیی کاتالیزورها، افزایش خواص فیلترها و بالا بردن عمر آنها و در صنایع پزشکی در تهیه باند های زخم غیر قابل نفوذ برای میکروب ها، ماسک های پزشکی و فرآورده های مرتبط است.

به گزارش مهر، طراحی بخش های مختلف این دستگاه و همچنین ساخت آن در این طرح و در قالب رساله کارشناسی ارشد مهندسی نساجی انجام شده است.


دسته ها : صنعت
چهارشنبه بیست و چهارم 11 1386
X