دستگاه میکروسکوپ تصویربرداری با وضوح اتمی در مرکز تحقیقات علوم و تحقیقات پزشکی و با همکاری ستاد فناوری نانو طراحی و تولید شد.

دکتر رضا صابر مجری طرح و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در ابن باره گفت: میکروسکوپ STM که با حمایتهای مادی و معنوی ستاد فناوری نانو ساخته شد، قادر است با عبور بر روی یک سطح، تصویر اتمها و مولکولهای آن سطح را در اندازه اتمیک ارائه دهد.

صابر افزود: این دستگاه با اعمال ولتاژ به سوزن شروع بکار می کند. این سوزن با عقب و جلو رفتن بر روی سطح مورد نظر، اطلاعاتی که از هر سطر دریافت می کند را به تصویر تبدیل می کند.

وی اضافه کرد: این دستگاه بین 10 تا 20 بار از روی
یک اتم عبور می کند و وضوح تصویری که ارائه می دهد در حد یکصدم نانومتر یعنی یک دهم آنگستروم است.

مجری طرح تصویربرداری از اتمها و ملکولها را فاز اول این پروژه دانست و گفت: طیف نگاری، جابجایی اتمها، لیتوگرافی و تصویر برداری در محیط آب در فازهای بعدی این پروژه هستند.

طبق گفته وی طیف نگاری در فاز دوم قرار دارد که کارهای مطالعاتی آن شروع شده است و تا سال آینده به بهره برداری می رسد.

صابر تاکید کرد : کشورهای روسیه، آمریکا، آلمان، دانمارک، اسپانیا، کره و ژاپن دارای این سیستم هستند ضمن آنکه وضوح تصاویری که ما به آن رسیدیم به دلیل ترکیب الکترونیک و نرم افزاز بی همتاست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران کاربرد این دستگاه را در حوزه های فیزیک، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و مواد عنوان کرد و به مهر گفت : از آنجا که اساس تولید میکرو و نانوچیپ ها این سیستم است، در آینده می تواند در این حوزه نیز استفاده شود.

مجری طرح، تولد این تکنولوژی را در دنیا مربوط به سال 1990 دانست و گفت : با اختراع این تکنولوژی بشر برای اولین بار توانست تصویر اتم را مشاهده کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: علاوه بر آنکه جند سفارش از مراکز تحقیقاتی داخل داشتیم کشور مالزی نیز خواستار این دستگاه ابداعی ایران شده است.

مجری طرح گفت: میکروسکوپ ساخته شده در خارج کشور بین 65 تا 85 هزار دلار است اما دستگاه ساخته شده در داخل نصف قیمت کشورهای اروپایی را داراست.


دسته ها : صنعت
چهارشنبه بیست و چهارم 11 1386
X